BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

July 13, 2009

HANTU PERUT/PENANGGAL


aku masih ingat masa aku anak dara sunti...heboh sekampung orang bercerita tentang hantu perut atau hantu penanggal...aku tak tahu kebenaran nya pun sebab tak nampak. aku dan kawan-kawan memang tak kisah cerita ini...jadi kami balik mengaji pun tanpa rasa takut.pernah juga aku bertanya pada mak macam mana rupa hantu penanggal tu...mak aku pun tak reti jawab apa sebab tak pernah nampak...hanya kisah dari mulut ke mulut sahaja bahawa hantu ini membawa juraian perut nya terbang melayang. makanan nya adalah darah ibu bersalin atau darah dari uri bayi.....
orang kampung selalu bercerita...dekat pokok besar , ada selekoh maut kat situ memang selalu orang nampak benda ni bergayut...jalan ni jugalah jalan aku balik tang mengaji malam-malam...ketidakpercayaan aku terungkai satu hari..malam itu aku lewat pergi mengaji...saja melewatkan masa.kalau pergi cepat pun aku tetap balik lambat sebab sibuk main dengan kawan-kawan dulu.di jadikan hal hari itu dah lah lambat...maka aku menjadi orang terakhir mengaji malam itu.nasib baik kawan aku sanggup tunggu. adalah dua tiga orang.masa balik...tiba-tina kawan aku menjerit dan berlari tanpa sebab ..yang aku dengar mereka sebut hantu!..aku dah lah tak kuat lari..terpingga-pinga di tingglkan kawan.mula lah mata melilau..ketakutan.secara tak sengaja aku teringat cerita hantu perut yang kelihatan di balik rimbunan pokok yang korang nampak ni....dan secara tak sangaja juga aku terdongak keatas...ada orang atas pokok! ada cahaya kekuningan.aku tak tunggu lagi aku cabut..lari sekuat hati....sampai di rumah memang aku jadi bisu...tahu-tahu kain aku dah basah wei!...mana ntah datang air tu aku tak tahu pulak...air kencing lah kot.takut punya pasal...

10 ulasan:

Hanisham Ab Halim said...

Aiii.... Salam ziarah.. Errkkk... mmg ada ehhh...

mamai said...

awat kau tak cari daun mengkuang pas tu sangkutkan kat tali perut dia...
aku dengar antu nie takut dengan duri

nuyuljana said...

hahahaha.

kain basah?

=))

IdaAnuar said...

webmaster..mekasih sudi singgah.ada..tapi tak nampak jelas

mamai...cuba ko jadi aku.tak dan deh ko nak cari mengkuang.

nuyul...hehehehe..ntah dari mana datang air tu

wa stomek said...

kat atas pokok tu mambang kuning da..

dina said...

tengkok aku mula mengerinding tetiba... hantu tul kau ni... dulu masa kecik2 aku penah nampak satu benda terbang tapi berkelipan, benda tu besar, aku syak penanggal la. aku gitau abah aku, abah aku ckp tu kapal terbang. aku tak caya, sebab takkan kapal terbang terbang rendah jek... sampai la ni aku taktahu apekah benda itu... cer kau siasat

Sulela said...

Aku ada baca dalam satu buku, kalau dapat carik badannya dan kita terlangkupkan/terbalikkan kot, dia tak dapat masuk ke dalam badan dia tu...huhuhu. Ayah aku penah nampak. Masa terbang tu, dia kata perut penanggal ni bercahaya. Tapi ramai yang kata dia makan katak gak selain darah...

Mak Jemah said...

baling ngn kulit durian pon takpe

IdaAnuar said...

stomek...tak lah mambang merah

dina...abah ko tahu kot benda tu saje tak nak bagi ko takut

lela...aku pun penah baca buku tu gak...betul lah macam tu agaknya.makan katak jugak erk...itu aku tak tahu

oren...cuba oren gi baling.ada berani?

文章 said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡