BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

August 24, 2009

MASYARAKAT ADAT PERPATIH

Aku duduk di negeri sembilan. aku memang anak jati negeri sembilan yang kaye dengan adat. ada juga orang luar dari negeri sembilan takut nak kawen dengan anak negeri sembilan di sebab kan adat-adat ini tapi bukan semua 9 daerah yang ada di negeri sembilan masih mengamal kan nya. jom kita kaji selidik adat perpatih yang kadang-kadanf di salah ertikan oleh sesetengah orang...

Masyarakat adat perpatih terbahagi kepada 3 kumpulan utama iaitu perut.suku dan luak.Perut(bukan perut korang yang aku tahu memang tengah lapo tu) merupakan unit sosio-politik yang terkecil dimana anggota sesuatu perut itu berasal dari moyang (keturunan perempuan)yang sama.Mereka ni sangat rapat..rumah diaorang selalunya kat situ-situ jer..kat situ lah maklong,makngah,maklang..sekampung tu keluarga sahaja. setiap perut ada ketua yang kita panggil Buapak yang terpilih.

kumpulan ke dua ialah suku...suku ni di bentuk oleh beberapa perut tadi...menjadi kan ia lebih besar.Suku ni di ketuai oleh Dato lembaga.

kumpulan ketiga...Luak.Luak pulak unit kawasan pentadbiran dari segi adat di mana ada 4 luak.Luak rembau,luak sungai ujong,johol dan jelebu.Di ketuai oleh seorang Undang...ada lagi luak yang ke lima iaitu luak tanah mengandung.

Luak tanah mengandung terdiri dari lima luak kecil di seri menanti..iaitu..luak inas,ulu muar,gunung pasir.luak terachi dan luak jempol...luak ini di takbir oleh seorang ketua yang di panggil penghulu Luak...

pasal adat nya pulak...aku simpan untuk entry yang lain...aku tak habis lagi bertanya kat ayah aku.thank ayah...ayah aku memang terer bab ni....

7 ulasan:

Mak Jemah said...

saya salah sorang yg x bape nak paham pasal adat perpatih ni..

p/s: penah ada gula2 hati dari rembau 4 tahun yg lepas..huk3

IdaAnuar said...

oren...akak pun tak paham ler.tapi bapak akak rajin bercakap pasal adat ni

Sulela said...

Adat pepatih memang selalu disalahertikan oleh orang2 tertentu... Sakit gak hati aku bila dengar orang mengata pasal adat pepatih neh...

Good entry, Da...

Orkid Edyliyne said...

hari ni kita dapat pengetahuan am...
thanks...

mamai said...

aku dulu takut nak cari awek orang negeri sembilan pasal taku bila lepas kawin kena masuk suku

IdaAnuar said...

lela...aku pengamal adat perpatih tak pun rasa ia mengongkong hehehe

orkid..pengetahuan am.mana tau kot kawen lak dgn orang negeri

mamai...hahahaha..ko ni pikiran kampung tol.mana ada kawen dengan orang luar kena masuk suku..apada!!

av女優 said...

免費視訊正妹裸聊
情色視訊美女內衣秀
a漫卡通成人動畫
h漫卡通成人動畫
性感辣妹比基尼
h漫卡通成人動畫
自拍走光卡通影片
h漫卡通
免費辣妹視頻